\section{Introduction} Setting up a localization solution for a building is a challenging and time-consuming task, especially in environments that are not build with localization in mind or do not provide any wireless infrastructure or both. Such scenarios are of special interest when old or even historical buildings serve a new purpose such as museums, shopping malls or retirement homes. In terms of European architecture, the problems emanating from these buildings worsen with age. They are often full of nooks and crannies, have massive stonewalls, annexes from different historical periods with different construction materials and outdated or inaccurate building plans. All this requires additional effort when setting up the system, what is then contrary to most costumers expectations of a fast to deploy and low-cost solution. In addition, this is not only a question of costs incurred, but also for buildings under monumental protection, what does not allow for larger construction measures. Thus a highly flexible, robust and scalable system is needed to deal with such conditions, especially with the claim of a universal solution in multiple different environments. To tackle the challenges above, a novel indoor localization approach is presented within this paper and then deployed to a 13th century building. The building was constructed It was first used as a convent, es erfüllt also all die oben genannten bedingungen. We believe that by utilizing our localization approach to such a worst case scenario, it is possible to prove its flexibility, robustness and manageable effort. Finally, the here presented work is an updated and highly refactored version of the winner of the smartphone-based competition at IPIN 2016 \cite{}. unser system bietet aber für alle anwendungen einen überschaubaren aufwand und soll generell unter unterschiedlichen bedingungen funktionieren. weshalb wir auch so ein worst case scenary wie ein museum ausgesucht haben. d.h. wir haben einen überschaubaren aufwand für alle gebäude. sind zwar nicht zero, aber auch nicht fingerprinting. besonders kleine karten (wenig speicherplatz) \cite{Ebner-17} max. 1 Seite \begin{itemize} \item Deploying and indoor localisation system in the wild is not an easy task. especially in environments not planned for "zurechtfinden".... within this work we investigate the capabilities of a localization approach within a 14th century kloster, now blabal as a museum. the 2500 m2 building has no digital infrastructure like ethernet, wifi or bluetooth. within the last 600 years the building durchging einige mayor baumaßnahmen, wie das hinzufügen von stockwerken oder ganzen gebäudetrackte. leaving the build to be ein bunter mix (patchwork) unterschiedliche epochen, architekturen und verwendeter baumateriallien. (mehr dazu dann im indoormap kapitel) \item im museums umfeld bringt es dies und das weil.. \item knappe kassen und kaum infrastruktur in den gebäuden \item viele museun sind in sehr alten gebäuden unter gebracht mit historisch gewachsener infrastruktur, welche nicht für lokalisierung gemacht wurde \item es braucht eine kostengünstige lösung, welche dem anspruch eines museums gerecht wird. \item die wartung muss sehr gering ausfallen, da personal teuer \item keine spezialhardware, die besucher sollen mit eigenen geräten erkunden können. also smartphone-based. \item diese arbeit stellt daher ein smarthone-based lokalisierungssystem vor. \item zur lokalisierung wird neben pdr eine simple infrastruktur aus wifi beacons genutzt, deren position über einige wenige fingerprints geschätzt werden. \end{itemize}